Resimleri görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapYakıt Sisteminin Havası Nasıl Alınır?
Bir dizel motorun yakıt sistemine çeşitli nedenlerle hava girebilir. Eğer bu hava enjektörlere kadar taşınırsa motorun durmasına ve hatta hasarlanmasına yol açabilir. Sisteme hava girişi genellikle filtre temizleme veya eleman değiştirme gibi işlemlerle ya da yakıt hortumlarında bağlantı kaçaklarıyla girebilir.
Yakıt sistemi sırasıyla şu elemanlardan oluşur:
1. Yakıt tankı
2. Primer filitre
3. Yakıt pompası
4. Sekonder filtre
5. Enjeksiyon pompası
6. Enjektörler
Enjeksiyon pompasından sonraki hat yüksek basınç hattı (metal borulardan oluşur), önceki hat ise düşük basınç hattıdır(lastik hortumlardan oluşur).
Her motorda primer filtre bulunmayabilir. Eğer motorunuzda bu filitre yoksa, konulmasında fayda vardır. Bu filtre genellikle su ayırıcı filitre olarak da anılır. Bu filitrenin altında bulunan tapa zaman zaman açılarak filitre haznesinde biriken suyun boşaltılması gerekmektedir.
Enjeksiyon pompasına kadar olan düşük basınç hattı bazı teknelerde tank seviyesinin altında bazı teknelerde ise tank seviyesinin üstünde olabilir. Eğer düşük basınç hattı tankın yakıt seviyesinin altında ise sistemin hava alma işlemi daha kolay olacaktır.
Yakıt sisteminde yapılan her işten sonra, hava alma işlemi yapılmalı ve bu işlem sırasıyla tank çıkışından silindirlere doğru olmalıdır.
Yakıt Tankı-Primer Filitre arası
Öncelikle primer filtrenin üzerinde hava alma civatası gevşetilir. Daha sonra yakıt tankı vanası açılır ve gevşetilen civatadan düzenli yakıt sızıntısı gelene kadar beklenir ve cıvata sıkılır.
Primer Filitre-Sekonder Filitre arası
Sekonder filitrenin kapağının üstünde bir hava alma civatası vardır(Yanmar motorlarda bu cıvata her zaman yıldız tornavida ile de açılabilecek altıköşe başlı bir civatadır). Öncelikle bu cıvata gevşetilir. Daha sonra primer filitre ile sekonder filitre arasındaki hatta ve motor üzerinde bulunan yakıt pompası kolu el ile aşağı yukarı hareket ettirilerek yakıtın primer filitreden sekonder filitreye gitmesi ve gevşetilen civatanın yuvasından dışarı sızması sağlanır. Düzenli akış sağlanınca cıvata sıkılır. Eğer pompa kolu tam kursa basılamıyorsa motor krankının elle biraz çevrilmesi gerekir. Yukarıdaki şekilin birinci sırasındaki figürde bu işlem gösterilmektedir.
Sekonder Filitre-Enjeksiyon Pompası arası
Enjeksiyon pompası üzerinde de bir veya birden çok hava alma civatası bulunmaktadır. Eğer birden çok cıvata varsa sırayla en alttakinden başlamak kaydıyla hava alma işlemi hepsi için yapılır. Yine cıvata gevşetilir ve primer filitre ile sekonder filitre arasındaki pompa kolu el ile aşağı yukarı hareket ettirilerek gevşetilen cıvata yuvasından tüm hava atıldıktan sonra, düzgün yakıt akışı sağlanır ve cıvata sıkılır. Yukarıdaki şeklin ikinci sırasındaki figürde bu işlem gösterilmektedir.
Enjeksiyon Pompası-Enjektör arası
Bu araya hava girmesi pek olası değildir. Ancak tüm hattın diğer kısımlarının hava alma işlemi tamamlamasına rağmen sorun giderilmemişse bu hattın da havasının alınması gerekibilir. Bu durumda enjektörlere girişte bulunan yakıt giriş hattındaki tüm bağlantı civataları gevşetilir. Daha sonra motor marş motoru vasıtasıyla çevrilirek bu hatlardan havanın tahliyesi ve düzgün yakıt akışı sağlanınca civatalar sıkılır. Bu işlemi emniyetli bir şekilde yapmak için, dekompresyon kollarının kaldırılarak krankın elle çevrilmesi de mümkündür. Marş motoru çalıştırılırken veya el ile çevrilirken motorun su giriş vanasının kapatılmasında, ekzos sisteminin bloke olup motorun içine su girmemesi açısından fayda vardır.
Yukarıdaki şeklin üçüncü sırasındaki figürde bu işlem gösterilmektedir.