0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    H. E.

2. el tekne alırken nelere dikkat etmeli?
« : Şubat 09, 2012, 11:32:27 »
Bu konuyu biraz tartışsak mı? Hepimiz tekne bakıyoruz. Alıyoruz. Sonra bu tekneleri düzeltmek için bir çok işlem yapıyoruz. Deneyimleri paylaşsak ve bir yol gösterici, tahmini maliyet hesaplayıcı metin oluştursak. Ben şu ana kadarki deneyimlerimden yola çıkarak bir kaç yorumumu aşağıya listelersem sanırım ne demek istediğim daha net anlaşılacak:

-Yeni tekne her zaman sorunsuz tekne olmayabiliyor. Motor, arma, su sızdırma, pervane, şaft gibi bir çok yerde arızalar, ayarlanması gereken sistemler olabiliyor.

-Sıfırı 180.000 Euro olan teknenin 55.000 Euro'ya 2. el satılmasının bir nedeni var. Motor eskiyor, arma yoruluyor, salma, jelkot çizikleri vb... Gerçi her zaman yenilemek için aradaki 125.000 Euro'yu harcamamız anlamına gelmiyor ama epeyi bir harcama yapmayı kabul etmek ve bütçenin içine katmak gerekiyor.

- 4 ya da 5 yaşına kadar olan teknelerde bu elden geçirme işlemi için o kadar fazla harcamak gerekmeyebiliyor. İşte burada yaş aralığına göre satış fiyatının yüzde kaçı harcanabilir (harcanıyor) diye bir çizelge oluşturulabilir. Mesela ban göre tekne alış fiyatının %5-10'u bu yaş aralığı için harcanacak diye öngörülmeli.

- 12 yaştan yukarı teknelerde bu oran %30'lara varabiliyor. Motoru veya direği değişterecekseniz, hele ikisini birden yapacaksanız bazen o tekneye hiç bulaşmamak veya fiyatı satış fiyatı x 1.50 diye düşünmek gerekebiliyor.

-Bir diğer konu da eldeki bütçeye göre model yılını düşürüp daha büyük ama daha yaşlı bir tekne almak mı, yoksa daha genç ama daha küçük bir tekne almak mı diye karar vermek.

- Tekne işletim maliyetleri de var. Marina kirası, atma-çekme, zehirli, motor bakımı, sintine pompası değişimi, ledler, buzdolabı, enerji panelleri, bot, bot motoru, jeneratör...


*

    H. E.

Ynt: 2. el tekne alırken nelere dikkat etmeli?
« Yanıtla #1 : Şubat 09, 2012, 11:52:43 »

ayrıca 2. el tekne alırken öncelikle bakılması gerekli olanlar minderlerin durumu, mobilyadaki vernik bozulmaları falan değil de kabuk, salma, darbe var mı, motor ne durumda, sintine ve motor dairesi temiz mi, arma, elektronikler olmalı diye düşünüyorum.
Istralyaları değiştirmek,
Direk tepesine yeni kablo çekmek,
Yelkenleri yenilemek gibi masraflar gözetilmeli...


*

    Ö. K.

Ynt: 2. el tekne alırken nelere dikkat etmeli?
« Yanıtla #2 : Şubat 09, 2012, 11:59:20 »
İkinci el bir tekne alıp ta, direğini değiştiren olmuşmudur acaba?
Ağaç direk dışında...
Norsmen, tel v.s. saymazsak...


*

    U. K.

Ynt: 2. el tekne alırken nelere dikkat etmeli?
« Yanıtla #3 : Şubat 09, 2012, 12:03:14 »
Hakanım,
bence en önemlisi tekneyi aldığın kişi... Gerisi bir şekilde çözülür.
Her iki teknemizi de 15-20'şer dakikalık görüşmeler sonucu aldık.  Birincisi karadaydı, motoru uzaklarda bir yerdeydi, yelken, minder vs. donanımını hiç görmedik.  İkincisini de 1-2 bardak çay ve kurabiye yerken aldık, motorunu bile çalıştırmadık.
Önemli olan karşındaki kişinin sana uyandırdığı güven ve dostluk hissi bence.
Biz bu konuda çok şanslıydık.
« Son Düzenleme: Şubat 09, 2012, 12:03:48 Gönderen: Umut Korkmaz »


*

    M. B. A.

Ynt: 2. el tekne alırken nelere dikkat etmeli?
« Yanıtla #4 : Şubat 09, 2012, 12:22:28 »
Benim kriterlerim sırasıyla şunlar;

1) Kim satıyor? (Umut'la yüzde yüz hemfikirim bu konuda)
2) Teknenin gövde tasarımı güncel mi? (kim tasarlamış? Tasarımları beğeniliyor mu? Uzmanlar ne diyor?)
3) Teknenin iç tasarımı ihtiyaçlarımı karşılıyor mu?
4) Yapısal problemleri olmamalı (kötü onarılmış kaza hasarları veya ağır hasarlar, ozmoz vb.)
5) Sabit arma ve motor iyi durumda mı?
6) Fiyat bütçeme uygun mu?

Yukarıdaki sorulara "Evet" yanıtı alıyorsam gerisi teferruat bence. Elektronik varmış, yokmuş, iç döşemeler kirliymiş temizmiş, elektrik tesisatı iyiymiş kötüymüş bunlar teferruat ve nispeten daha kolay halledilir işler.

Yukarıdaki tüm kriterleri eksiksiz taşıyan tekneler arasında seçim yapabiliyor olsam o zaman hangisi daha temiz kullanılmış, hangisinin elektronik donanımı beklentilerime uygun gibi kriterlere bakardım tabi...

Büyüklük mü yaş mı derseniz yaş derim...

Ha benim zamanım bol, param bol dersen her tekne bir şekilde kullanılır hale gelir Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap (2.kriteri yine de sağlaması lazım derim...)

*

    A. Ç.

Ynt: 2. el tekne alırken nelere dikkat etmeli?
« Yanıtla #5 : Şubat 09, 2012, 12:35:46 »
Tekne almak zaman ve bütçe işidir. Onarılabiilir eksikleri olan bir tekne genellikle onarım masrafları da dahil onarım gerektirmeyen eşdiğerine göre daha ucuz olmalıdır ki ayırdığınız zamana değsin. Gövdesinde onarılmış hasar olan veya ozmozlu teknelerden kaçınmak gerekir. Gövde onarımlarının nasıl yapıldığını bakarak anlamak genellikle çok zor hatta imkansızdır. İleride sorun çıkartabilir.
*

    D. Y.

Ynt: 2. el tekne alırken nelere dikkat etmeli?
« Yanıtla #6 : Şubat 09, 2012, 13:42:36 »
Marinaya ödeyeceğiniz paraya  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    H. E.

Ynt: 2. el tekne alırken nelere dikkat etmeli?
« Yanıtla #7 : Şubat 09, 2012, 14:13:15 »
Tanıdık bildik kişiden amak mümkün olmuyor her zaman. Charter çıkması veya yurt dışında birisinden alıyor oluyorsunuz. (Bkz. Necip Korsan, Taner Korsan).
İstiyorum ki elimizde bir kılavuz olsun. Tekneye baktık, beğendik ama fiyatını değerlendirirken bilimsel ve geçerli kriterler olmalı.

"Bu tekne 16 yaşında, sahibi ne kadar iyi bakmış olursa olsun motor elden geçecek, çarmık telleri değişecek, palaya bakım yapılacak, salma saplamaları kontrol edilecek, bunlar da yaklaşık teknenin % 30'u tutar, o zaman bu teknenin maliyeti bana şu kadar olacak" diyebilmek istiyorum.

Hep öyle olmuyor mu? Marina Kaptan-ı Deryası Utku Korsan motoru komple yenilemek zorunda kaldı. Merem Korsanın motor o kadar sorunluydu ki değiştirmeden önce kapsamlı bir bakım yapmak zorunda kaldı.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Ben çok iyi durumda diye aldığım teknenin direğini değiştirdim, elektrik tesisatını yeniledim. Necip Korsan Haz'da benzer şekilde motor değiştirdi. HakanZ konusuna hiç girmiyorum.

Mesele bunları öngörebilmek. Belki de hiç ön görmemek daha iyi.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    M. B. A.

Ynt: 2. el tekne alırken nelere dikkat etmeli?
« Yanıtla #8 : Şubat 09, 2012, 14:21:08 »
Tanıdık bildik kişiden almanın mümkün olmadığı durumda ben olsam parasını verip güvendiğim bir uzmandan destek alırdım.

Bir kez daire alırken, iki kez de araba alırken profesyonel destek aldım, tümünde de ciddi hatalardan direkten döndüm.
*

    A. Ç.

Ynt: 2. el tekne alırken nelere dikkat etmeli?
« Yanıtla #9 : Şubat 09, 2012, 14:23:19 »
Tekne alırken profesyonel sörvey yaptırmanızı öneririm. Bir sörvey raporunda teknenin eksiklikleri ve hataları belirtilir. Teknenin durumunu gördükten sonra yapılacaklara bakar ve maliyet çıkarabilirsiniz. Sörvey yapan ayrıca talep edilmesi halinde ek bir maliyet raporu da sunabilir. Kişisel beğeniniz nedeni ile görmediğiniz veya göremediğiniz hataları sörvey raporu düzenleyen kişi görür ve size sunar. Sörvey raporunu düzenleyen kişi raporu imzalayarak yazdıklarının güvencesini verir.
*

    M. E.

Ynt: 2. el tekne alırken nelere dikkat etmeli?
« Yanıtla #10 : Şubat 09, 2012, 15:24:34 »
Survey konusuna kesinlikle katılıyorum ama profesyonel tabirini düzeltmek gerek sanırım. Malum her profesyonel iyi demek değildir...
Bu konuda güvenilirliği camia tarafından bilinen, işini standartlara uygun yapan bir survey olmalıdır.
*

    M. Ç.

Ynt: 2. el tekne alırken nelere dikkat etmeli?
« Yanıtla #11 : Şubat 09, 2012, 15:35:56 »
Surveyor "sağlamdır" raporu verdiği parça 1 yıl içinde pörtlerse cepten ödeyecek mi?  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    A. Ç.

Ynt: 2. el tekne alırken nelere dikkat etmeli?
« Yanıtla #12 : Şubat 09, 2012, 16:02:40 »
Sörveyör raporunu teknenin tekneyi gördüğü günkü durumuyanabilirna göre yazar. Teknenin kullanımı ve koşullar nedeni ile oluşan sonuçlar sörveyorun sorumluluğunda değildir. Belirli konularda sörvey yapan kişi bunları raporunda  belirtir.

Teknedeki malzemelerin ömürleri de insanlar gibidir. Bazı insanlar uzun yaşarken diğerleri belirgin bir dış etken olmaksızın erken ölürler.  Sörveyör görmediği veya atladığı bir konu nedeni ile teknede bir hasar oluşursa sorumlu olur, bedelini de ödemelidir.  Sörvey yapanlar bu nedenle erken değiştirme önerisinde bulunabilecekleri gibi durumu açıklamakla da yetinebilirler. Sabit armada paslanmaz tellerin ömrü belirsizdir. On sene ile 20 sene arasında değişebilir hatta daha uzun dayanabilir. Bir sörvey raporunda 10 yaşında bir teknenin arması için "değiştrilmelidir" diye yazabilir. Başka bir kişi ise ömrünün 10 - 20 sene olduğunu, belirli bir yıpranma görmediğini her yıl izlenmesinin gerektiği belirtebilir.

Her koşulda sörvey yapan, raporundan sorumludur. Eksiklik veya yanlışlık nedeni ile hasar oluşmuşsa bedelini karşılamakla sorumludur.  Bu nedenle sörvey raporu kağıda basılı ve ıslak imzalı alınmalıdır.
*

    D. Y.

Ynt: 2. el tekne alırken nelere dikkat etmeli?
« Yanıtla #13 : Şubat 09, 2012, 16:02:46 »
Tamda sormak istediğim soru buydu.
Ahmet bey sörvey yapmadan önce bir sözleşme imzalıyormusunuz. Sörvey yapan kişi riskin ne kadarını üstleniyor ve bir tazmin söz konusu mudur ?
Daha açık bir ifade ile sözleşmede sörvey raporu ile uygunluğu tespit edilmiş ancak sonradan ortaya çıkan bir sıkıntının/ zararın tazmin edileceği açık olarak belirtiliyor mu ?

« Son Düzenleme: Şubat 09, 2012, 16:05:32 Gönderen: Derya Yenigün »
*

    H. E.

Ynt: 2. el tekne alırken nelere dikkat etmeli?
« Yanıtla #14 : Şubat 09, 2012, 16:16:48 »
Survey konusunda benim hep merak ettiğim iki konu var:
1- Satıcı (broker firması) elin Yunan ülkesinde bir surveyor öneriyor. Nereden bileyim ben bu surveyorun satıcıyla anlaşmadığını? Gurbet elde bana yamuk yapılmayacağını kim garanti ediyor?
2- Bu surveyorları denetleyen, kefil olan, vergi alan, kaydını tutan bir kurum var mıdır?